Welcome to Vietdethuong. Click here to register
Feed

Cuộc đời 'Nữ hoàng bầu trời' của không quân Anh trong Thế c

Read and learn the history and culture of the world | Tìm hiểu và học hỏi lịch sử và văn hóa của thế giới

Cuộc đời 'Nữ hoàng bầu trời' của không quân Anh trong Thế c

Postby DaMinhChau » July 26th, 2018, 10:53 pm


Cuộc đời 'Nữ hoàng bầu trời' của không quân Anh trong Thế chiến II



Nữ phi công Ellis đã đưa hàng nghìn chiếc tiêm kích, oanh tạc cơ ra tiền tuyến, góp phần vào chiến thắng trước phát xít Đức.

Image
Mary Ellis, nữ phi công quân sự cuối cùng của Anh thời Thế chiến II. Ảnh: CNN.


Mary Ellis, nữ phi công quân sự cuối cùng từng tham gia vào cuộc chiến tranh đánh bại phát xít Đức trong Thế chiến II, vừa qua đời ở tuổi 101, để lại niềm tiếc thương cho rất nhiều người về một biểu tượng từng được mệnh danh là "Nữ hoàng bầu trời" của nước Anh, theo Telegraph.

Ellis, tên thời con gái là Mary Wilkins, sinh năm 1917 ở Oxfordshire, đông nam nước Anh và lớn lên gần các căn cứ của lực lượng không quân Hoàng gia Anh (RAF). "Ngay từ bé, tôi đã đam mê những thứ nhanh và nguy hiểm", bà viết trong cuốn hồi ký "A Spitfire Girl" của mình. "Tôi luôn biết rằng mình sẽ bay".

Khi Ellis mới 8 tuổi, cô bé đã được bố đưa lên một chiếc máy bay hai tầng cánh Havilland Moth để thực hiện chuyến bay đầu tiên trong đời. Đến năm 21 tuổi, Ellis thi đỗ bằng lái phi công dân sự sau nhiều năm tập bay.

Năm 1939, Thế chiến II bùng nổ, không quân Anh chịu nhiều bất lợi trước lực lượng không quân hiện đại và đông đảo của phát xít Đức. Rất nhiều phi công của Anh bị bắn hạ trong các trận không chiến, khiến RAF thiếu hụt phi công trầm trọng. Tình thế buộc RAF phải phát thông điệp trên sóng phát thanh, kêu gọi phụ nữ nước này gia nhập lực lượng không quân để hỗ trợ cho tiền tuyến.

Nghe thấy lời kêu gọi này, Ellis lập tức đăng ký nhập ngũ và trở thành một trong 166 nữ phi công được biên chế vào đơn vị Hỗ trợ Vận tải Đường không (ATA), có nhiệm vụ lái những chiếc tiêm kích, oanh tạc cơ từ nhà máy ra chiến trường để bàn giao cho các phi công chiến đấu.

Những nữ phi công như Ellis được gọi là "Bông hồng ATA" và sự xuất hiện của các cô trong buồng lái máy bay khiến nhiều nam phi công Anh kinh ngạc. Khi Ellis hạ cánh một chiếc oanh tạc cơ Wellington xuống căn cứ, các binh sĩ ở đây không tin rằng chính cô đã điều khiển máy bay.

"Họ đã vào trong chiếc oanh tạc cơ và tìm kiếm xem có nam phi công nào nấp bên trong không. Mội người đều ngỡ ngàng khi chứng kiến một cô gái nhỏ bé như tôi lại có thể tự mình điều khiển chiếc máy bay lớn đến vậy", Ellis kể trong hồi ký.

Trong suốt thời gian phục vụ tại ATA, Ellis đã điều khiển 76 máy bay các loại, vận chuyển hơn 1.000 tiêm kích Spitfire và oanh tạc cơ Wellington ra tiền tuyến. Công việc của Ellis tưởng chừng đơn giản nhưng thực chất lại rất nguy hiểm và thử thách, khi nhiều lần đối mặt với hỏa lực của kẻ thù hay phải điều khiển những chiếc máy bay mới, thậm chí là phi cơ bị hư hỏng.

Image

Các nữ phi công trong đơn vị ATA. Ảnh: Archive.


"Chúng tôi rất phấn khích mỗi khi được điều khiển một loại máy bay mới, nhưng điều đó cũng đáng sợ bởi các loại máy bay có thiết kế khác nhau. Nhiều lúc vừa ra khỏi một tiêm kích Tiger Moth, bạn lập tức chui vào một oanh tạc cơ Wellington, sau đó lại điều khiển chiến đấu cơ Spitfire", bà nhớ lại.

Máy bay của Ellis từng bị bắn khi bay qua bầu trời Bournemouth ở phía nam nước Anh và hai lần phải cho phi cơ hạ cánh khẩn cấp bằng cách trượt bụng trên đường băng.

Trong số những phi cơ từng điều khiển, Ellis thích nhất là tiêm kích Spitfire, loại chiến đấu cơ mà khả năng cơ động của nó đã góp phần giúp Anh giành chiến thắng trước không quân Đức.

"Đó là chiếc máy bay mà ai cũng mê", bà nói trong tiệc sinh nhật lần thứ 100 năm ngoái. "Ngày đầu tiên đặt chân lên một chiếc tiêm kích Spitfire, tôi sung sướng đến ngất ngây và nhận thấy nó dường như sinh là là dành cho tôi".

"Khi đến nhà máy nhận chiếc Spitfire đầu tiên, kỹ thuật viên chuẩn bị dù cho tôi hỏi rằng tôi đã từng điều kiển tiêm kích này lần nào chưa", Ellis kể lại. "Tôi trả lời rằng chưa, đây là chiếc đầu tiên tôi lái. Nghe xong, ông ấy gần như rơi khỏi máy bay".

Ngoài thời gian phục vụ chiến đấu căng thẳng, Ellis cùng các nữ phi công trong đội ATA sống tập trung tại doanh trại ở Hamble, Hampshire. "Chúng tôi có rất nhiều bạn trai. Thời điểm đó, không hiểu sao chúng tôi được gọi là ‘những cô gái quyến rũ’. Kết quả là lúc nào cũng có nhiều vệ tinh vây quanh", Ellis kể.

Sau chiến tranh, Ellis chuyển tới sống ở đảo Wight ở miền nam nước Anh và điều hành một sân bay nhỏ. Bà kết hôn với phi công Don Ellis vào năm 1961 và sống cùng nhau trong một căn nhà cạnh đường băng. Chồng bà qua đời vào năm 2009.

Image

Ellis bên một chiếc tiêm kích Spitfire bà từng điều khiển. Ảnh: CNN.


Ellis đã sống cuộc đời sôi nổi cho đến những ngày cuối cùng, từng tới dự tiệc tại Văn phòng Thủ tướng Anh ở số 10 phố Downing hồi tháng 5 nhân dịp kỷ niệm 100 năm ngày thành lập không quân Hoàng gia Anh.

"Thật là một mất mát lớn lao, bởi bà là niềm cảm hứng cho nhiều thế hệ", tư lệnh RAF Stephen Hillier hôm 25/7 viết trên Twitter sau khi được tin Ellis qua đời. "Một quý bà thực sự đáng nể, một người khổng lồ nữa lại rời bỏ chúng ta để đến với đồng đội cũ trên bầu trời xanh", nhà văn John Nichol viết.

Thành Nguyễn
IM LẶNG VÀ MĨM CƯỜI
Image Image
User avatar
DaMinhChau
SuperModerator
Huy Chương Thượng Hạng VI
Đệ Nhất Post Bài Đệ Nhất Tin Tức Nử Hoàng VietDeThuong Đệ Nhất Âm Nhạc
Đệ Nhất Khóc Nhè   
7 years of membership7 years of membership7 years of membership7 years of membership7 years of membership7 years of membership7 years of membership
Status:Offline
zodiac: Leo-Sư Tử
Mood: tired
Posts: 102934
Has thanked: 35661 times
Have thanks: 49544 times
Joined: September 7th, 2011, 12:15 am
Last Visit: November 23rd, 2018, 2:45 pm
Country: United States of America
    Windows 10 Firefox

Re: Cuộc đời 'Nữ hoàng bầu trời' của không quân Anh trong Th

Postby DaMinhChau » July 26th, 2018, 11:03 pm


Nữ phi công cuối cùng thời Thế chiến II qua đời



Nữ phi công Anh Mary Ellis qua đời ngày 25 tháng 7, 2018 ở tuổi 101

Image
Mary Ellis, nữ phi công tiên phong thời Thế chiến II. Ảnh: Twitter.


Bà Mary Ellis, một trong những nữ phi công còn sống cuối cùng thời Thế chiến II, đã qua đời ở tuổi 101. Bà từng giúp đưa máy bay chiến đấu Spitfire và các máy bay ném bom trong lực lượng của Anh tới tiền tuyến trong chiến tranh.

"Một mất mát khủng khiếp nữa", tham mưu trưởng không quân Anh Stephen Hillier cho biết. "Mary Ellis, một nữ phi công tiên phong, một người kỳ cựu của lực lượng hỗ trợ không vận, là nguồn cảm hứng cho nhiều thế hệ".


Mary Ellis, wartime volunteer who flew Spitfires, dies at 101

Image
British World War II pilot Mary Ellis with a Spitfire at Biggin Hill Airfield, England, in 2015. (Gareth Fuller/AP)

by Phil Davison July 26 at 7:05 PM





At the height of World War II, 26-year-old Mary Wilkins, all 5 feet 2 inches of her, helmetless and with curly blonde hair, climbed down a ladder from the cockpit of a mighty twin-engine Wellington bomber at a combat-ready Royal Air Force base in England.

“Where’s the pilot?” someone on the ground crew asked.

“I am the pilot!” she responded.

As a volunteer pilot for Britain’s Air Transport Auxiliary (ATA), her job was to deliver warplanes — Spitfire and Hurricane fighters, the famous Wellingtons (nicknamed Wimpys), Lancaster bombers and more than 70 other types of military aircraft — from factories to scramble-ready male pilots at bases of the RAF and the Royal Navy’s Fleet Air Arm. She had delivered the Wellington — solo, although built for a five-man crew — from its factory.

“Well, they didn’t believe me,” she wrote in her memoir, “A Spitfire Girl.” “One or two of them still decided to clamber on up the ladder to check the aeroplane for the ‘missing’ pilot. . . . They just could not believe women could fly these aeroplanes.”

The death of Mary Wilkins Ellis (her married name) on July 25 at 101 — a year older than the RAF itself — was confirmed by Graham Rose, chairman of Britain’s Air Transport Auxiliary Association. The organization works to ensure that the ATA’s pilots, men and women — including its chairman’s own mother, Molly Rose — are remembered.

Image
Portrait of Mary Ellis from the autobiography "Spitfire Girl." (Pen & Sword Books)


Mrs. Ellis died at her home, next to a runway at Sandown on the Isle of Wight off the southern coast of England. No specific cause was provided.

Mrs. Ellis was one of the last surviving female pilots of the ATA. Only three female ATA pilots are thought to be alive.

The “Attagirls,” as they were nicknamed, almost always flew solo and always without compass or radio assistance, guiding themselves via maps and following rivers or railway lines. Mostly British, but including several American, Canadian and other Allied volunteers, they did not fly in combat but faced the daily danger of attack by Luftwaffe fighters and collisions with the huge barrage balloons floating around southern England as anti-aircraft obstacles to low-flying enemy planes.

Mrs. Ellis once had to take evasive action to avoid a deadly Nazi flying bomb known as a “doodlebug” or “buzz bomb” because of its noise. With her plane unarmed, she could do nothing to stop it reaching its target in London or elsewhere.

In her 2016 memoir, co-written with journalist Melody Foreman, she recalled flying over Pershore, Worcestershire, when a Luftwaffe fighter plane with black Swastika markings flew alongside her.


“With one hand I waved at this pilot to move away and get out of my sight,” she wrote. “I can picture his grinning face now. Then he cheekily waved back again and again — and then suddenly he was gone. I wondered if it was my blonde curls that caused him to stare as I never ever wore a helmet during my whole career with the ATA. What was the point of a helmet when we couldn’t speak to anyone? It didn’t do much for the hairstyle either.”

She was once shot at over Bournemouth, in southern England, by “friendly fire” from the ground (“not an experience I ever wanted to repeat”) and had a near-miss when landing in thick fog at the same time a combat Spitfire landed on the same runway from the opposite direction. Among her female comrades, that episode won her the nickname “the fog flyer.”

She also survived a crash landing when her Spitfire’s landing gear jammed. During the war, the ATA delivered more than 309,000 aircraft using 1,152 male pilots and 168 women. It lost 159 men and 15 women in accidents, usually because of bad weather or failing to find highly camouflaged air bases.

One of those killed was Mrs. Ellis’s good friend, the renowned English aviator Amy Johnson, the first female pilot to fly alone from England to Australia. Her Airspeed Oxford plane, on an ATA delivery flight, crashed into the Thames Estuary near London in 1941.

One thing for which the ATA has rarely been praised is being the first branch of the British armed forces to gain equal pay for women, a massive crack in what later became known as the “glass ceiling” for women.

In all, Mrs. Ellis, latterly with the ATA rank of first officer, flew more than 1,000 warplanes of 76 types — including 400 Spitfires — among more than 200 British airfields from 1942 to the end of the war in 1945.

The middle of five siblings, Mary Wilkins was born Feb. 2, 1917, on her family’s 1,000-acre farm near the village of Leafield.

She was 8 when her father bought her a ride in a de Havilland DH-60 Moth two-seater biplane. She was hooked. As a teenager, she persuaded her father to pay for flying lessons, and she earned her pilot’s license at 22 in 1939, just as war was looming.

After the Battle of Britain in 1940, when the RAF successfully repelled the Luftwaffe but at a high cost, she heard an ad on BBC radio for qualified pilots to help the war effort.

Criticism, even outrage, quickly followed. C.G. Grey, founding editor of the British magazine Aeroplane, was among the most ardent voices against women in the cockpit. “The menace is the woman who thinks that she ought to be flying in a high-speed bomber when she really has not the intelligence to scrub the floor of a hospital properly,” he wrote.

Years later, Mrs. Ellis recalled: “Girls flying aeroplanes was almost a sin at that time.”

Britain badly needed combat pilots, but there were not enough of them to deliver planes as well as fight the enemy in them. Thus was the ATA founded in 1940, to allow able-bodied but not combat-ready pilots to support the RAF and the Fleet Air Arm. The mission was to deliver planes from factory to base, or often vice versa for repairs.

When the ATA was disbanded at the end of the war, Mrs. Ellis was seconded to the RAF and became one of the first women to fly Britain’s earliest jet fighter, the Gloster Meteor. After her discharge, she became a rally driver; at the wheel of her black Allard sports car, she won many competitions, including the Isle of Wight Rally.

Having settled on the island in the English Channel, she went on to become air commandant — basically managing director — of the Isle of Wight’s Sandown airfield in 1950. She was thought to be the first woman to run an airport in Europe, and over the next two decades, she did everything from working the control tower to running out to shoo away sheep and wave the aircraft in towards the terminal. She even cut the grass and helped the airfield grow into a busy airport handling flights between the Isle of Wight and many mainland English cities.

She married fellow pilot Donald Ellis in 1961. He died in 2009, and she has no immediate survivors.

“Up in the air you are on your own,” Mrs. Ellis told a British TV interviewer when she turned 100. “And you can do whatever you like. I flew 400 Spitfires. . . . I love the Spitfire, it’s everybody’s favorite. I think it’s a symbol of freedom. And occasionally I would take one up and go and play with the clouds. I would like to do it all over again. There was a war on but otherwise it was absolutely wonderful.”


Nguồn
IM LẶNG VÀ MĨM CƯỜI
Image Image
User avatar
DaMinhChau
SuperModerator
Huy Chương Thượng Hạng VI
Đệ Nhất Post Bài Đệ Nhất Tin Tức Nử Hoàng VietDeThuong Đệ Nhất Âm Nhạc
Đệ Nhất Khóc Nhè   
7 years of membership7 years of membership7 years of membership7 years of membership7 years of membership7 years of membership7 years of membership
Status:Offline
zodiac: Leo-Sư Tử
Mood: tired
Posts: 102934
Has thanked: 35661 times
Have thanks: 49544 times
Joined: September 7th, 2011, 12:15 am
Last Visit: November 23rd, 2018, 2:45 pm
Country: United States of America
    Windows 10 Firefox


Return to History & Culture Around The World | Lịch Sử & Văn Hóa Thế Giới

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest